Exista, printre noi, unii fotografi "clasici", care povestesc despre calitatile deosebite ale diferitelor filme argentice alb-negru si, inevitabil, se formeaza tabere, in jurul cate unui anumit model de film. Fiecare tabara sustine, cu lux de amanunte ca, dupa indelungi experimentari, doar filmul pe care l-au adoptat ea, tabara, este cel mai bun si reda in modul cel mai plastic, realitatea colorata din fata obiectivului.
Noi ceilalti, care lucram pe digital, asistam la disputele lor si ne-ntrebam daca exista intr-adevar diferente intre ele... Ei bine, exista diferente!
Halogenurile de argint sunt mai sensibile la ultraviolet si albastru si mai putin sensbile la verde si rosu. Pentru a extinde spectrul de sensibilitate ale peliculelor alb-negru se adauga substante sensibilizante; in prezent toate filmele alb-negru sunt pancromatice, adica sunt aproximativ la fel desensibile la toate lungimile de unda ale radiatiei luminoase. Substantele senbilizante utilizate in compozitia stratului sensibil sunt tinute secret de producatori; asa se face ca sensibilitatea spectrala nu este identica pentru toate filmele alb-negru de pe piata, de exemplu filmul X ceva mai sensibil la verde in comparatie cu filmul Y, care insa e mai sensibil la rosu.
O alta diferenta intre doua pelicule este determinata de curba de innegrire, mai abrupta la filmele cu sensibilitate mica, respectiv mai lenta, la cele cu sensibilitate crescuta.
Cum putem simula readarea filmelor alb-negru in fotografia digitala?
1. Deschidem imaginea digitala dorita si facem prelucrarile necesare in modul color.
2. Una dintre cele mai bune metode de conversie a imaginilor digitale color in alb-negru este comanda Channel Mixer din Photoshop (sau similara in alte programe) care se apeleaza pe calea: Image - > Mode - > Channel Mixer...
4. Bifam caseta Monochrome (si automat Output Channel se transforma in "Grey"), lasam bifata (sau o bifam daca nu este selectata) caseta Preview si apoi ajustam cursoarele corespunzatoare canalelor de culoare (rosu, verde si albastru). Vom pastra "compensarea expunerii" (cursorul Constant) la "0".
5. Introducem parametrii: rosu: 19; verde: 41 si albastru: 41.
Si obtinem o simulare a filmului Agfa Scala 200X.
Daca utilizam alti parametrii pentru canalele rosu, verde si albastru, obtinem alte simulari.
In tabela de mai jos sunt sistematizate datele culese din diverse surse despre ajustarile recomandate pentru a simula cateva din filmele alb-negru mai folosite.
Aplicarea in practica a acestor conversii pot fi vazute in galeria de imagini.
Sursa :
www.foto-magazin.ro